Kalkuttai Boldog Teréz, szűz
Teréz anya 1910. augusztus 27-én született, Agnes Gonxha Bojaxhiu néven,
albán szülőktől, Üszküb városában (ma Skopje, a Macedón Köztársaság
fővárosa). Macedónia akkoriban az Oszmán Birodalom fennhatósága alá
tartozott.
Agnes édesapja, Kolle Bojaxhiu albán nacionalista volt, építési
vállalkozó, édesanyja, Drana, otthon nevelte a gyerekeket. Agnesnek két
testvére volt, Aga és Lázár. A család az oszmán környezetben is
ragaszkodott katolikus hitéhez. Agnes 9 éves volt, amikor édesapja
meghalt. Fivére, Lázár bizonyos volt abban, hogy édesapjuk politikai
bűntény áldozata lett. A magára maradt özvegy ezután kézimunka-üzlettel
tartotta fenn magát és három gyermekét. Teréz anya később úgy emlékszik
vissza ezekre az évekre, hogy a mély katolikus hitből származó szeretet
segített enyhíteni a fájdalmukat, az apa halála még jobban
összeforrasztotta az amúgy is összetartó családot.
Édesanyja jelentős szerepet töltött be a Szent Szív egyházközség
életében, a jótékony cselekedetek asszonyának nevezték, mivel a nálánál
szegényebbek megsegítését mindig kötelességének tartotta. Ha egy szegény
ember kopogtatott be házuk ajtaján, alamizsnát adott neki, s felhívta
gyermekei figyelmét: még ha nem is vér szerinti rokonuk, akkor is a
fivérük, mert szegény.
A három gyermek szilárd vallási nevelésben
részesült, amelyet egyrészt otthon az édesanya, másrészt a Szent Szív
parókiájának katekizmus óráin oktattak. Agnes állami iskolába járt és
tagja lett a Mária-kongregációnak. Ebben az időben a jugoszláv jezsuiták
működést vállaltak a kalkuttai főegyházmegyében. Az első csoport 1925.
december 30-án érkezett Kalkuttába. Egyiküket Kuersongba küldték. Onnan
lelkes leveleket írt a bengáliai missziós lehetőségekről. A
kongregistáknak rendszeresen felolvasták ezeket a leveleket. A fiatal
Agnes egyike volt azoknak, akik önként jelentkeztek a bengáliai
misszióba. Érintkezésbe hozták az írországi Loreto nővérekkel, mivel ők a
kalkuttai főegyházmegyében működtek.
Agnes 1928-ban,
áldozócsütörtökön határozta el, hogy szerzetesként Istennek szenteli
életét. Iskolatársnőjével és barátnőjével, Betikával együtt felvételét
kérte az angolkisasszonyok írországi anyaházába, amely a Loretói
Miasszonyunk nevét viselte. Innen hamarosan Indiába küldték, hogy
megkezdje noviciátusát Darjeelingben. Itt tett szerzetesi fogadalmat,
1931. május 25-én. A Teréz nevet az 1925-ben szentté avatott kis Thérése
Martin de Lisieux iránt érzett tiszteletből választotta. Döntését így
indokolta meg: „Ha keresztényi életet él az ember, akkor az biztosítja
hitének növekedését. Sok szent járt előttünk, hogy vezessen minket. De
én azokat szeretem, akik egyszerűek, mint Szent Thérése de Lisieux,
Jézus kis virága. Őt választottam névadómnak, mert hétköznapi dolgokat
tett nem hétköznapi szeretettel.”
Teréz anya 1929-1948. között
földrajzot tanított a kalkuttai Szent Mária Iskolában, néhány évig az
intézmény igazgatónője volt. 1946. szeptember 10-én Teréz anya vonattal
indult Darjeelingbe, lelkigyakorlatra. Zsúfoltság volt, mint máskor,
különösen a harmadosztályú kocsikban, ahol a legszegényebbek utaztak. A
kasztrendszer teljes, tragikus valójában mutatkozott meg előtte, és e
szegények tülekedő, nyomorúságos tömegét látva hirtelen kezdte úgy
érezni, hogy nincs joga ahhoz a kényelemhez és békességhez, amit megkap a
kolostorban és érez a kedves és jómódú lányok tanítása, nevelése
közben. Tisztán észlelte Jézus hívását, hogy hagyja el a zárdát, és
éljen a legszegényebbek között. Ez volt Teréz anya életében a „sugallat
napja.”
Ezt követően engedélyt kért elöljáróitól, hogy egyedül
élhessen a zárdán kívül, és a kalkuttai nyomornegyedben dolgozhasson.
Kérését Róma elé terjesztették, és XII. Pius pápa egyévi időtartamra
jóváhagyta azt: szerzetesi életet élhetett, klauzúrán kívül, a kalkuttai
érsek felügyelete alatt. 1948. augusztusában Teréz anya levette a
Loreto nővérek ruháját és fehér száriba öltözött, kék szegéllyel, a
vállán kereszttel. Patnába ment, az amerikai missziós orvosnővérekhez,
hogy beható kiképzést kapjon, mint ápolónő. Karácsonyra visszatért
Kalkuttába és a szegények Kis Nővéreivel lakott. Még ugyanebben az évben
engedélyt kapott első nyomornegyedi iskolájának megnyitására.
1950.
októberében jóváhagyták az új szerzetestársulatot, a Szeretet
Misszionáriusait, amely Kalkuttában alakult meg, és innen terjedt el
egész Indiában, majd világszerte. A Szeretet Misszionáriusai 1965.
februárjában pápai jogú társasággá lett. Hitvallásuk szerint:
„Mindenekelőtt szerzetesnővérek vagyunk, és nem szociális segítők,
tanárok, ápolónők vagy orvosok. A különbség köztünk, és a szociális
gondozók között az, hogy ők valamit cselekszenek, mi pedig Valakinek.
Jézust szolgáljuk a szegényekben. Minden, amit csinálunk, Jézusért van.
Életünknek ez az értelme. A nap 24 órájában Jézust szolgáljuk.” A
Szeretet Misszionáriusai egész szívükből, szabad elhatározással a
szegényeket szolgálják, és munkájukért semmi pénzt nem fogadhatnak el.
Teréz
anya tevékenységét az egész világon elismerték, a rengeteg kitüntetés
mellett 1979-ben megkapta a Nobel-békedíjat. Kérésére nem tartották meg
az ilyenkor szokásos bankettet, az erre szánt összeget az éhezők kapták.
Teréz anya ugyanis elveihez hűen visszautasította, hogy a ceremóniát
záró bankett finomabbnál finomabb ételeiből fogyasszon: „Nem tudnék
venni belőle, és nyugodt lelkiismerettel megenni, amikor testvéreim
közül annyian halnak éhen. Nekem egy darabka kenyér és egy pohár víz
elegendő.”
Teréz anyának a szegények sorsáról, illetve a gazdagok
felelősségéről vallott nézetei II. János Pál pápa gondolkodásának
irányvonalában helyezkednek el, ezért is szövődtek kivételes baráti
szálak a szerzetesnővér és a szentatya között. II. János Pál 1979.
decemberében lelkesülten tiszteletét fejezte ki Teréz anya iránt, akinek
munkáját csodálattal követte nyomon. 1986. február 3-án, Kalkuttában a
pápa meglátogatta a Szeretet Misszionáriusainak házát. Teréz anya élete
legszebb napjának nevezte ezt a látogatást. A szentatya pedig így
fogalmazott: „A Nirmal Hriday a remény otthona. Olyan ház, amely a
bátorságon és a hiten alapszik, olyan ház, ahol a szeretet uralkodik. A
Nirmal Hriday-ban az emberi szenvedés misztériuma találkozik a hit és a
szeretet titkával. És ebben a találkozásban az emberi lét legmélyebb
kérdései érthetővé válnak.”
Teréz anya 1997. szeptember 5-én halt
meg. Azt, hogy áldozatos tevékenységét mennyire elismerték a más
valláson lévők is, jelzi, hogy az indiai kormány állami temetésben
részesítette.
A Szeretet Misszionáriusainak rendjéhez ma már négyezer
apáca és négyszáz szerzetes tartozik, gyógyító-gondozó tevékenységüket
hárommillió önkéntes segíti. Öt földrész csaknem százötven országában –
köztük Magyarországon – vannak jelen, gondoskodnak a szegényekről,
ápolják a betegeket, a legsúlyosabbakat, így a leprásokat is. Az
alapítás óta eltelt ötven esztendő alatt Teréz anya és rendje
kiterjesztette tevékenységét a világ minden országára és az „élet minden
sebesültjére.”
Teréz anya munkásságának lényegét talán Monseigneur Jean Michel di Falco
fogalmazta meg a Teréz anya, a hit csodái című könyvében: „Teréz anya
egyedülvalóságát az adja, hogy a humanitárius munkát nem a humanitárius
munkáért végezte, mint ahogy a jótékonyságot sem a jótékonyságért. Nem
kizárólag a fizikai szenvedés, a lepra, az AIDS, az éhség stb. ellen
küzdött, hanem minden erejével harcolt a lelki lepra ellen, amelyben az
emberiség jó része szenved. Célja nem egyszerűen a gyógyítás volt, hanem
és főként az üdvösség és a megváltás, és ennek a legértékesebb dolognak
a mércéjével mérve kell őt megítélni és megérteni. Hiszen nem elegendő
csodálni Teréz anya emberi kvalitásait. Annyi és annyi mindenféle
megtisztelő díjat és kitüntetést kapott, hogy személyes megbecsülésünk
vagy egyéni jóváhagyásunk keveset jelent. Jóval inkább, mint a művei
iránti támogatást, Teréz anya az ügyével való azonosulást igényli,
vagyis annak az elfogadását, hogy Isten mindegyikünkben munkálkodik, és
vezet minket, hogy beteljesítsük az Ő igazságát.”
Kommentáld!